menu close

“Het aller belangrijkste voor getraumatiseerde mensen is zich weer veilig voelen in hun eigen lijf.”

Bessel van der kolk

Trauma

Heb jij?

Fysiek, verbaal of emotioneel geweld ervaren?
Een operatie ondergaan (al dan niet plotseling)?
Een ongeluk overleeft?
Een geliefde verloren?
Fysieke of emotionele verwaarlozing ervaren?

Ben jij:

  • Gepest
  • Gescheiden
  • Getuige van (huiselijk) geweld geweest
  • Onderhevig geweest aan machtsmisbruik

Deze en andere ervaringen: klein of groot kunnen als ze geen kans hadden om goed verwerkt te worden in het leven van nu voor problemen zorgen. Bij een onverwerkte ervaring blijft er zogenaamde “overlevingsenergie” vast zitten in ons lijf. Er gaat als het ware een rook alarm af terwijl er geen brand (meer) is.

Dit zorgt voor spanning die moeilijk los te laten valt. Dat is logisch omdat de hersenen door de stresshormonen “denken’’ dat het om overleven gaat terwijl de gebeurtenis al lang voorbij is. Om de spanning onder controle te houden komen er dan allerlei gedachtes, gevoelens, overtuigingen en gedragingen. Als jij je herkent in een of meerdere van de volgende symptomen dan kan lichaamsgerichtte therapie goed helpen.

Tekenen en symptomen van trauma kunnen zijn:

  • Slapeloosheid, onrust, stress, piekeren
  • Burn-out of ertegen aanzitten 
  • Snel van slag, geïrriteerd zijn of weinig tot niets voelen
  • Moe, lusteloos, hulpeloos, depressief, schaamte
  • Moeite hebben met intimiteit, nabijheid van anderen, jezelf isoleren
  • Dwingende compulsieve gedachten, chronische aandoeningen en pijn
  • Gebrek aan levenslust en vertrouwen
  • Verslavende gewoontes en eetstoornissen
  • Angstig of paniekerig zijn
  • Moeite hebben om je grenzen te bewaken

Waarom Lichaamsgerichtte therapie?
Het mentale proces alleen heeft gelimiteerde waarde in het helpen te genezen na trauma, Langdurige verandering gebeurd door “bottom up” processing. (Peter A. Levine)

Tijdens overweldigende gebeurtenissen stopt ons normaal functionerende denken (daar is geen tijd voor). Het lichaam reageert instinctief vanuit zijn biologische overleving responses.

Het is wetenschappelijk bewezen dat lichaamsgericht werken na trauma effectiever is omdat het rechtstreeks met de centra werkt die nog wel functioneerden tijdens het overweldigende event. Cognitieve gedrag therapie alleen is niet effectief genoeg omdat het de onderliggende lichamelijk stressors niet aanpakt. Met deze werkwijze linken we lichamelijke sensaties en responses aan het mentale proces. 

Daardoor verzekeren we het lijf ervan dat er geen gevaar meer dreigt, ontladen we spanning en kunnen gedachtes, gevoelens en gedragingen veranderen. Je leert jou spanningen en gevoelens ervaren, reguleren en doorstaan. Zodanig dat je in je dagelijks leven jezelf kunt helpen als er lastige gevoelens en situaties zijn. 

Omdat we direct met lichaamssensaties werken hoef je niet te weten wat de oorzaak van je symptomen is. Je hoeft niet terug naar de ervaring. Als het lichaam te onveilig voelt voor je, kunnen we ook werken met expressie op papier of verbale uiting. Zo leer je thuiskomen in jezelf, in je lijf, in je leven.

Krijg:

  • Meer veerkracht
  • Meer zelfvertrouwen
  • Meer energie en levenslust