menu close

"Ik voelde me zeker en open bij Hilde, en vond praktische support tegen stress en angst. Ik leerde er op een constructive wijze mee om te gaan." 

(client)

Stress relief

Lichaamsgerichtte en mindfulness based stress relief

Van oudsher had stress een zeer belangrijke rol bij het overleven. Op tijd angst voelen en handelen kon het verschil zijn tussen overleven of opgegeten worden door een tijger. Echter is de tijger tegenwoordig vervangen door een drukke baan, verschillende verantwoordelijkheden, gezinsleven, relaties, deadlines, geldzorgen, etc.

Leer een nieuwe manier van omgaan met stress en:

  • Vindt meer rust en evenwicht
  • Hervindt een balans tussen werk en privé leven
  • Blijf productief en focused wat er ook gebeurt

Ik help je om:

  • Je stress triggers en reacties te identificeren
  • Gezonde coping strategieën te ontwikkelen

Symptomen van overmatige stress:

  • Slaapproblemen, hoofdpijn, onrust, concentratieproblemen, neerslachtigheid
  • Hoofd, nek rugklachten, hyperventilatie, vermoeidheid
  • Maag darm klachten duizeligheid, vatbaar voor ziektes
  • Je ervaart regelmatig onrust, angst
  • Het gevoel dat je constant aan het rennen bent
  • Een gebrek aan energie of motivatie, snel geïrriteerd zijn of boos worden

Iedereen heeft de kracht om de impact van stress te reduceren op het moment dat het gebeurt en in controle te blijven als de druk opbouwt.

Waarom lichaamsgericht en mindfulness based stress relief?
Omdat stress als eerst een lijfelijke reactie is kun je stress oplossen en verlichten door te werken met directe lichamelijke sensaties (zoals tintelen, warmte, samengetrokken, openheid etc.)

Iedereen reageert fysiek hetzelfde op stress. Er komen hormonen vrij (adrenaline en cortisol) die er voor zorgen dat je ademhaling sneller wordt, je spieren zich aanspannen en je hartslag toeneemt. Dit noemen ze de vecht of vlucht response. Bij te veel of langdurige stress hoopt deze “overlevingsenergie" zich op in ons lijf: Het is moeilijk om de spanning los te laten.

Dat is logisch omdat het lichaam door de stresshormonen "denkt" dat het om overleven gaat terwijl de gebeurtenis al lang voorbij is of nog niet heeft plaats gevonden. Er komen dan allerlei gedachtes, gevoelens overtuigingen en gedrag die voor iedereen anders zijn om de spanning onder controle te houden. Door geleidelijk te werken met in en uit spanning stappen ontladen we op een gedoseerde manier de opgebouwde spanning. Na deze ontlading ervaar je vaak een sterke afname van je symptomen. Extern reageren we allemaal anders op stress ons gedrag, overtuigingen etc. verschillen. 

Je leert hoe je dat in je dagelijks leven kan toepassen zodat je jezelf door moeilijke en uitdagende situaties heen kan helpen. Omdat we direct met lichaamssensaties werken hoef je niet te weten wat de oorzaak van je symptomen is.

Stress betekent letterlijk spanning
Stress zorgt ervoor dat iemand hard wegrent als hij achterna wordt gezeten, of op scherp staat als hij iets moeilijks moet doen. 

We reageren niet alleen met stress op "werkelijke" gevaren, zoals een auto (of tijger) die op ons afkomt. Maar ook op gevaren die nog niet hebben plaatsgevonden of gevaren die we verwachten. Het idee van te laat komen, een examen doen of het werk niet afkrijgen, is al voldoende reden om stress te krijgen. Als de dreiging of moeilijke klus voorbij is, keert het lichaam terug naar zijn gewone staat. Dit ervaren we als opluchting: de spanning glijdt van ons af.

Bij te veel of langdurige stress hoopt de "overlevingsenergie" zich op in ons lijf en zorgt voor vage klachten of duidelijk zichtbare klachten.