menu close

“Bij Hilde vind ik troost, rust en begrip. Het inzicht in mezelf dat ik samen met Hilde gevonden heb is een immense hulp op mijn weg naar herstel”

Client

Eetproblematiek

Laat de hoeveelheden je niet in hun macht houden:

Ervaar je een leegte die je verdooft met eten?
Merk je dat je binged of braakt ook al “weet je beter” en voel je je daarna vreselijk?
Merk je dat je vaak ja zegt tegen mensen maar voel je van binnen angst of woede?
Heb je last van een negatief lichaamsbeeld, ookal zeggen anderen dat je goed bent zoals je bent?
Eet je stiekem minder dan dat je lijf nodig heeft?
Of juist net te veel? 

Een disbalans in eten begint vaak sluipend en kan uitgroeien tot een bijna onverslaanbaar (lijkend) monster.
Het is mogelijk om je anders te voelen, het is mogelijk te herstellen: Je bent niet alleen. In de vertrouwelijke omgeving van mijn professionele praktijk gaan we samen stap voor stap jou vragen en moeilijkheden onderzoeken. Uit ervaringsdeskundigheid weet ik hoeveel schaamte er kan heersen rondom eet moeilijken, en hoeveel moed het vergt om uit te reiken en om hulp te vragen.

Met compassie, en begrip begeleid ik je zacht en respectvol naar de weg die jij wilt gaan bewandelen. Ik zal je ondersteunen en stimuleren in jou herstel zodat je je beter over jezelf gaat voelen en in je kracht komt te staan.

Wat levert het je op:

  • Meer rust en minder stress
  • Een beter lichaamsbeeld
  • Groter zelfvertrouwen
  • Je krijgt de controle over je leven terug

Waarom lichaamsgerichte coaching en creatieve therapie?
Overmatig bezig zijn met eten en gewicht zijn pogingen om met stress, emoties en onopgeloste dingen om te gaan. Eten of niet eten is een coping mechanisme geworden. Deze werkwijze introduceert een alternatieve oplossing voor het omgaan met gebeurtenissen en gedachtes die anders gecontroleerd worden door het gebruiken van eten. En zorgt ervoor dat je:

  • Gevoelens en emoties kunt articuleren die niet makkelijk in woorden onder te brengen zijn of te herkennen. (Je hoeft dus niet perse te praten.)
  • Een betere relatie met je lichaam gaat ervaren en het als bron van relevante informatie en wijsheid te leren herkennen. (I.p.v als een lastig of lelijk “ding” wat je moet controleren)
  • Leert ervaren dat het uiten van emoties en gevoel positief is en niet gevreesd hoeft te worden.  
  • Belemmerende gedachten en gedragspatronen verminderen.

Voor meer info zie Verslaving.

Wat kan je ervaren als je last heb van een disbalans met eten?  
Het kan zijn dat je gedachten heel vaak over eten of niet eten gaan. Het lijkt alsof “het eten tegen je praat”. Je kan het moeilijk vinden om in de spiegel te kijken en ziet daarin vaak iets “vreselijks” ziet wat anderen niet lijken te zien.

Het kan zijn dat je veel en rigide sport of heel erg kritisch bent op jezelf. Soms is het eten ineens helemaal prima! Opgelucht haal je adem: “er is niets mis met me” “zie je wel ik hoef geen hulp!” een poosje later komt je gedrag weer terug en voel je je mislukt en aangeslagen. Het kan moeilijk zijn om zonder eten rust te krijgen of spanning te verdragen. Niet eten kan sterk en krachtig voelen terwijl braken of laxeermiddelen voelen als een opluchting. Je checkt jezelf regelmatig in de spiegel of op de weegschaal. Je schaamt je voor je uitdagingen en isoleert jezelf, het is moeilijk om gezellig te dineren met anderen. School en werkprestaties kunnen leiden onder je ziekte en je gezondheid krijgt het zwaar te verduren. Obsessie over eten en gewicht zijn pogingen om met stress, emoties en onopgeloste dingen om te gaan. Als je leert om op een nieuwe wijze dingen te verdragen en te uiten verdwijnt het eetgedrag vanzelf. 

Welke soorten disbalans er zijn
Een disbalans met eten komt in vele soorten en maten. Een disbalans met eten is er op het moment dat het te veel van je aandacht vraagt en je spanning ervaart rondom eten. Hieronder vindt je de gangbare classificaties:

  • Emotie eten: Bij ongemak of juist blijdschap snack je om iets weg te maken of te vieren
  • Anorexia: Je bent erg bezig met je gewicht en gewicht verliezen, je gaat steeds minder eten, je varieert minder en je hongergevoel verdwijnt. 
  • Boulimia: Net als Anorexia alleen wordt de beheersing over het eetgedrag verloren en eet je veel meer dan je zou willen, je wilt er geen gevolg van ondervinden en je probeert middels braken of laxeermiddelen het eten weer uit je lijf te verwijderen.
  • Overeten/ binge eating: Je eet regelmatig grote hoeveelheden voedsel op terwijl je geen honger hebt en achteraf heb je last van schaamte of spijt.
  • Orthorextia: je bent erg gefocusseerd  op heel gezond eten, zodanig dat het je gaat beperken en je spanning ervaart als je eten niet gezond genoeg is.

Er is geen “one size fits all” model om te herstellen, samen gaan we kijken naar wat voor een aanpak het beste bij jou past.